Jak sprowdzić auto z Niemiec? Najważniejsze szczegóły.

Od kilkunastu lat Niemcy są ulubionym rynkiem Polaków jeśli chodzi o zakup używanych samochodów. Kuszą przede wszystkim niższe ceny i dobry stan techniczny pojazdów. Zakup u naszych zachodnich sąsiadów wciąż może okazać się bardzo opłacalny, wymaga jednak ostrożności i wcześniejszego zaznajomienia się z interesującymi nas modelami. Zobacz, jak sprowadzić auto z Niemiec, by nie żałować zakupu.

Jeśli szukamy pojazdu bezpośrednio w Niemczech (czy to u profesjonalnego sprzedawcy, czy też przeglądamy oferty osób prywatnych), interesować nas muszą ceny wyraźnie niższe niż u polskich sprzedających. Pamiętajmy: w przypadku sprowadzania auta z Niemiec kosztem pojazdu jest nie tylko cena samego auta, jeszcze bowiem poniesiemy cały szereg opłat dodatkowych. Związane one są z wyrejestrowaniem pojazdu z Niemiec, z wydaniem tymczasowego dowodu rejestracyjnego i tymczasowych tablic rejestracyjnych, jak i z wydaniem krótkoterminowej polisy OC. Po wprowadzeniu pojazdu już do Polski obligatoryjnie musimy też opłacić podatek akcyzowy (o różnej wysokości, w zależności od rodzaju i wartości auta). Ponadto, już w kraju czekają nas opłaty za wykonanie badań technicznych i za rejestrację pojazdu. Finalnie, w naszym budżecie musimy uwzględnić cenę przejazdu do Niemiec (paliwo, wjazd na autostrady, etc.). Dopiero suma tych wszystkich kosztów powie nam, czy można mówić o opłacalności całego przedsięwzięcia.

Przed umówieniem wizyty u sprzedawcy warto dobrze przyjrzeć się pojazdowi, który wpadł nam w oko. Z racji dzielącej nas odległości korzystne będzie poproszenie o szczegółowe zdjęcia samochodu i poproszenie o dokładną historii napraw. Na miejscu, po dokładnych oględzinach, pojazd koniecznie należy przetestować i szczegółowo wypytać o wszelkie nurtujące nas kwestie. Pamiętajmy: uczciwy sprzedawca niczego nie będzie próbował przed nami ukryć.

Dobrym pomysłem jest zabranie ze sobą kogoś zaznajomionego z tematyką mechaniki pojazdowej. Fachowca, który będzie potrafił realnie ocenić stan karoserii, silnika i zidentyfikować ewentualne szkody mechaniczne (także te, o których sprzedawca nas nie poinformował). Uchroni nas to przed niepożądanymi naprawami i nieuczciwymi handlarzami.

Zdecydowanie warto też nastawić się na powrót zakupionym samochodem. Jeśli zabierzemy ze sobą drugiego kierowcę, oszczędzimy na przewozie auta lawetą, co mogłoby wygenerować znaczne koszty podróży – sięgające przynajmniej kilkuset złotych. Tutaj należy jednak zapoznać się z cennikami wybranych przewoźników i dokładnie porównać je z kosztami nabycia niemieckich tymczasowych tablic rejestracyjnych i krótkoterminowej polisy OC.

Finalnie, należy jeszcze zadbać o pozyskanie odpowiednich dokumentów z Niemiec, abyśmy w przyszłości nie mieli problemów z rejestracją pojazdu w kraju. Przede wszystkim należy uzyskać dokument zakupu. Często zawiera się dwujęzyczne umowy sprzedaży, których nie trzeba będzie w przyszłości tłumaczyć przed przedłożeniem do polskiego Urzędu. Pamiętajmy, by na takiej umowie znalazły się wszelkie podstawowe dane osobowe sprzedawcy i nabywcy, data i miejscowość zawarcia, odpowiednie oświadczenia sprzedawcy, a także dane identyfikujące pojazd (model, marka, nr nadwozia). W przypadku zakupu pojazdu od przedsiębiorcy wystawiającego fakturę lub rachunek, niezbędne będzie przetłumaczenie takiego dokumentu u tłumacza przysięgłego. Musimy także zadbać o pozyskanie niemieckiego dowodu rejestracyjnego, najczęściej dwuczęściowego (tzw. „mały brief” i „duży brief”). Bez tych dokumentów, zarejestrowanie pojazdu w Polsce będzie niemożliwe.

Comments

Dodaj komentarz

mood_bad
  • Nie skomentowano.
  • chat
    Dodaj komentarz
    keyboard_arrow_up